کد مطلب:210165 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:432

فاطمه بنت اسد
این مادر، از زنان بسیار محبوب نزد رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بود. وی آن اندازه عظمت داشت كه بنابر نقل های تاریخی، به اندرون خانه كعبه رفت و امیر مؤمنان (علیه السلام) را به دنیا آورد. فاطمه بنت اسد به عنوان همسر ابوطالب در سرپرستی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) شریك بود و پیامبر، فاطمه بنت اسد را چون مادر خویش می دانست. وی از نخستین زنان مسلمان در مكه بود و پس از هجرت، همراه فرزندش علی (علیه السلام) در مدینه زندگی می كرد. به نقل از ابن سعد، رسول خدا از او دیدار می كرد و در خانه اش می ماند. [1] .

زمانی كه فاطمه بنت اسد در سال سوم هجری رحلت كرد، رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به شدت متأثر و ناراحت شد. به نقل از منابع، آن حضرت فاطمه بنت اسد را در پیراهنی از خود كفن كرد، پیش از دفن، خود در قبر او داخل شد. وقتی از حضرت پرسیدند كه شما این كار را با هیچكس نكردید، فرمود: اِنَّهُ لَمْ یَكُنْ أَحَدٌ بَعْدَ أَبِی طالِب أَبَرّ بی مِنْها، اِنَّما أَلْبَسْتُها قَمِیصی لِتُكْتَسی مِن حُلَلِ الْجَنَّة وَ اضْطجعت مَعَها لِیُهَوّن عَلَیها ضغطة القبر. [2] سپس آن حضرت بر وی نماز گزارد و در حالی كه می گریست، او را در قبر نهاد. آن حضرت خطاب به فاطمه بنت اسد می فرمود: رَحِمَك الله یا اُمّی بعد امّی. [3] .

محتمل است قبری كه در نزدیكی قبور ائمه (علیهم السلام) قرار دارد، از آنِ فاطمه بنت اسد باشد. در روایت های دیگر، محل دفن وی در نزدیكی قبر سعد بن معاذ و ابوسعید



[ صفحه 345]



خُدْری دانسته شده است. در قرن هفتم، زمانی كه ابن النجار (م 643) كتاب خویش را نگاشت، مردم قبر فاطمه بنت اسد را در نزدیكی قبر سعد بن معاذ زیارت می كردند، اما سمهودی در وفاءالوفا [4] آن سخن را نادرست دانسته و قبر وی را در نزدیكی بقعه ابراهیم فرزند رسول خدا (صلی الله علیه وآله) دانسته است. [5] مَطَری (م741) نیز قبر او را در شمال قبر عثمان، یعنی كنار سعد بن معاذ دانسته و گفته است كه قبه ای روی آن وجود دارد. [6] .


[1] الاصابه، ج 8، ص 60.

[2] التبرك، (علي الأحمدي) ص 194 به نقل از: الاصابه، ج 8، ص 60 ; الاستيعاب، ج 4، ص 382 ; كنزالعمال، ج 6، ص 228، ش 4049 ; وفاء الوفا، ج 3، صص 897 و 898.

[3] ترغيب اهل المودة والوفاء، ص 94.

[4] خلاصة وفاء الوفا، ص 420.

[5] نزهة الناظرين، ص 280; ترغيب اهل المودة والوفاء، ص 94.

[6] التعريف، ص 43.